Vill man som arbetsgivare ha nöjda kunder samt vara en attraktiv arbetsgivare då är det viktigt att ge nyanställda en gedigen onboarding, eller på svenska: introduktion .
Detta är dessutom en skyldighet arbetsgivaren har enligt lag; i föreskriften om Systematiskt arbetsmiljöarbete från Arbetsmiljöverket regleras det.
Har du en arbetsgivare som ger dig en gedigen introduktion blir det en wi-win situation eftersom du lär dig jobbet snabbare och arbetet blir gjort rätt från början samt att du får en god relation med dina kollegor och din chef. Detta kan ju ingen arbetsgivare tycka är annat än bra eftersom det i slutändan leder till både nöjda kunder och att man är en mer attraktiv arbetsgivare som många gärna vill bli anställda hos.
Hur onboardningen ska se ut beror såklart även på vilken bransch och vilket yrke du jobbar inom; den ser ju inte likadan ut för t.ex. en receptionist som en sjuksköterska.
Men i det stora hela är dessa punkter viktiga att ha med i introduktionen av nyanställda:
1.Arbetsverktyg som t.ex. dator, telefon och inloggningsuppgifter.
2. Praktiska saker som nycklar och passerkort. Arbetskläder och tjänstebil om du ska ha det i din roll.
3. Gå igenom dina arbetsuppgifter grundligt samt de digitala plattformar du ska jobba i.
4. Guida dig i lokalerna så du vet var allt finns: omklädningsrum, personalmatsal, teknisk utrustning, maskiner/verktyg, nödutgångar osv
5. Presenterar dig för dina arbetskamrater och boka in möten med var och en så ni får en chans att lära känna varandra. Och varför inte boka en gemensam lunch eller fika med hela teamet.
6. Utse en mentor/handledare som du kan vända dig till med frågor du har om arbetsplatsen, t.ex. var dom brukar äta lunch, klädkod, aktiviteter utanför jobbet, ”oskrivna regler” osv.
7. Gå igenom företagets policys, rutiner och riktlinjer så att du vet vad som gäller på din nya arbetsplats.
8. Gå igenom hur arbetsmiljöarbetet bedrivs, vilka eventuella risker som finns och vilken skyddsutrustning du i så fall är skyldig att använda för att du inte ska riskera att skada dig, vem som är arbetsmiljöombud/skyddsombud osv.
9. Bjud in dig till de sociala medier som används på arbetsplatsen.
10. Boka in uppföljningsmöten med dig med jämna mellanrum.
Ungefär så här bör en grundlig introduktion/onboarding se ut.
Har du fått en gedigen och bra onboarding? Eller är det tvärtom så att du inte fick någon introduktion alls utan förväntades göra ditt jobb mer eller mindre på egen hand redan den första veckan?
Hälsar
HR-nörden Suzanne