Som arbetsgivare har du en hel del att tänka på när det kommer till hur du ska/bör hantera dina medarbetare. Det finns många arbetsrättsliga lagar att ta hänsyn till och några av de viktigaste är:
Arbetsmiljölagen kompletteras av ca 70 föreskrifter från Arbetsmiljöverket som reglerar arbetsmiljöarbetet mer i detalj, och fungerar som en förstärkning av lagen. Har man kollektivavtal är det i första hand det man har att rätta sig efter, lagar och föreskrifter blir ett komplement.
För att dina medarbetare ska ha en trygg, hälsosam och trivsam arbetsmiljö där dom kan utvecklas och leverera ett gott arbetsresultat är det viktigt att du som arbetsgivare har tydliga policys, rutiner & riktlinjer kopplat till lagar, föreskrifter och eventuellt även kollektivavtal. När dina medarbetare vet vilka rättigheter och skyldigheter dom har på arbetsplatsen minskar risken för missförstånd och konflikter.
Nöjda medarbetare som har bra relationer med kollegor och chefer, som kan fokusera på att göra ett bra jobb och ge kunderna en positiv upplevelse av de tjänster och/eller produkter ditt företag erbjuder resulterar i nöjda och återkommande kunder vilket per automatik leder till ökad lönsamhet. Sambandet nöjda medarbetare och nöjda kunder finns det mycket studier och forskning kring.
Vill du ha stöd i att ta fram HR-processer som är anpassade efter just din verksamhet är du välkommen att kontakta mig för ett första möte.